Ons onderwijs
Burgerschap
We willen onze leerlingen een stevige basis meegeven aan kennis en vaardigheden, zodat ze in staat zijn om zich staande te houden in deze steeds veranderende wereld.Wij staan voor gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting.
Deze waarden sluiten naadloos aan bij de basiswaarden van de democratische rechtstaat (gelijkheid, vrijheid en solidariteit).
Gelijkwaardigheid
Op een openbare school is iedereen welkom. Hoeveel we ook van elkaar verschillen, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling, een gelijke stem en gelijke kansen. Iedereen is evenveel waard.
Vrijheid
Op een openbare school kun je jezelf zijn en je eigen stem laten horen. Je leert zelfstandig en kritisch denken. Je neemt verantwoordelijkheid en houdt rekening met de vrijheid van de ander.
Ontmoeting
Op een openbare school leren we van elkaars verschillen. We zijn nieuwsgierig naar het verhaal van de ander. We dragen zorg voor elkaar en voor onze omgeving. Op school ontmoet je de hele wereld.
Voor onze school geldt dat het volgende van groot belang is:
RechtvaardigIeder kind hoort erbij en kan zich veilig ontwikkelen.Onze leerlingen leren dat mensen en situaties verschillend kunnen zijn, maar dat iedereen wel dezelfde kansen moet krijgen.Door te werken aan een sociaal sterke groep, in combinatie met effectieve conflicthantering, werken we samen aan een veilig klimaat in de school.Ieder kind weet hoe het werkt in onze “mini-maatschappij“KindwaardigIeder kind maakt een evenwichtige ontwikkeling door op eigen niveau. Er is sprake van een prettige omgang met elkaar.Kennis en vaardigheden over onze maatschappij worden aangeleerd, evenals normen en waarden.Ieder kind wordt met respect benaderd en ieder kind benadert een ander ook met respect.Zelfstandig handelen en zelfsturing horen hier ook bij.
IdentiteitIeder kind maakt deel uit van een sociale groep waar iedereen bij hoort en prettig met elkaar omgaat.Ieder kind is zich bewust van een aantal talenten waar hij/zij/hen over beschikt.Onze leerlingen hebben vertrouwen in zichzelf en in het feit dat ze een waardevolle inbreng hebben in de wereld om hen heen.Ieder kind ontwikkelt zijn/haar/hen eigen identiteit.
Talenten van kinderen
Elk kind dat geboren wordt, heeft bakken talent. Talent gaat niet over het uitblinken in een bepaalde activiteit maar over elke activiteit die vanzelf gaat en die voldoening oplevert. Die maakt dat de tijd vliegt, en dat je je batterijen oplaadt. Van je talenten krijg je energie.
Kinderen zijn zich vaak niet bewust van hun talent, anderen kunnen hen helpen om zich bewust te worden van hun talent. Dat is precies wat willen. Kinderen helpen om hun talenten te benoemen. We dromen ervan dat elk kind zijn talenten kan leren kennen op een zeer laagdrempelige manier.
Daarom heeft iedereen binnen het team van de Jint de opleiding tot kindertalentenfluisteraar gevolgd.
Kindertalentenfluisteraar
Rots en Water
Leren begint bij het lichaam en heeft als doel kinderen in hun kracht te zetten!
Rots en Water is een bewezen effectieve methode om de weerbaarheid bij kinderen te vergroten. Het is een Nederlands programma dat wereldwijd wordt ingezet in de begeleiding van jongens en meisjes.
Wat is een Rots en Water training?
“Rots en Water is een psychofysieke weerbaarheidstraining. Je leert samen over sociale vaardigheden en fysieke weerbaarheid door het werkelijk met elkaar te oefenen”.
Je gaat vooral veel ervaren (bewustworden) door het doen (bewegen). Je gaat je lichaamsbewustzijn vergroten en herkennen en hoe je reageert in bepaalde situaties en hoe je je daarbij voelt.Je leert je krachtig te voelen en eigen keuzes te maken (Rots), maar ook leer je soepel mee te bewegen met de ander en samen te werken, spelen en leven (Water). Afhankelijk van de situatie kan je kiezen voor een Rots- of Waterhouding. Deze keuze is niet altijd makkelijk maar wordt eenvoudiger als je gecentreerd bent en gegrond. In de training leer je de juiste balans vinden tussen je rots en je water deel.
Elke leerling op de Jint oefent met dit programma. Er zijn twee Rots en Water trainers binnen het schoolteam die de lessen verzorgen voor de groepen 3 t/m 6. Voor de groepen 7 en 8 huren we een externe trainer in.
Groepen 1 en 2
In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de grondslag gelegd voor de verdere ontwikkeling op school.
Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. Op basis van deze werkwijze kan de leerkracht juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een leerling van essentieel belang zijn.
De leerkracht volgt de leerling en weet wanneer hij de leerling in de gaten moet houden of wanneer hij in actie moet komen.We doen aan de hand van de doelen van Stichting Leerplan Ontwikkeling die we plaatsen in Klasseplan.
De intern begeleider kan de leerkracht daarin volgen en indien nodig adviseren en begeleiden. Zo komt de individuele leerling goed tot zijn recht maar zijn er mogelijkheden om vanuit de rapportages en de analyse daarvan naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor groepjes.
Aan de hand van thema's die jaarlijks worden vastgesteld, bedenken de leerkrachten activiteiten met een rijk reken- en taalaanbod voor de leerlingen. De doelen van het volgmodel worden hierbij gebruikt om de leerlijn van de groepen 1 en 2 te waarborgen. Op deze wijze kunnen we de ontwikkeling van de jongste leerlingen observeren zonder toetsen of iets dergelijks.
Groepen 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 wordt klassikaal gewerkt met moderne lesmethoden. Binnen de nieuwste methoden is volop gelegenheid om te differentiëren waardoor de meeste kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Vanaf groep 5 beschikken alle leerlingen over een eigen IPad waarmee ze de verwerking van de leerstof kunnen maken.
In de groepen 5 en 6 bieden we Humanistisch Vormingsonderwijs aan en in de groepen 7 en 8 Godsdienstig Vormingsonderwijs. De meeste kinderen maken hier gebruik van.
Lessen voor bewegingsonderwijs worden twee keer per week gegeven in sporthal It Gryn. Op dinsdag gebeurt dit door een vakleerkracht en op vrijdag door een bevoegde leerkracht.
Extra begeleiding van leerlingen
Wij werken met klassikale methodes waarbij leerkrachten de verwerking kunnen aanpassen aan het niveau van een leerling.
Soms is er meer nodig en passen de leerkrachten de instructie of verwerking op een individueel kind aan. Als dat onvoldoende werkt, kan de hulp van een ondersteunende leerkracht worden gevraagd.
Afhankelijk van de groepsverdeling zijn er op bepaalde dagen leerkrachten zonder groep beschikbaar voor extra begeleiding van leerlingen. Dit wordt gecoördineerd door de intern begeleider.
Mocht het effect hiervan ook onvoldoende zijn, wordt er in overleg met ouder en kind besproken wat een volgende stap kan zijn. Deze gesprekken worden altijd gevoerd door de leerkracht en de intern begeleider.
Leren leren
Goed leren is lastig. Zeker voor pubers waarvan het brein nog volop in ontwikkeling is en al helemaal in een tijd waarin er een sterker beroep wordt gedaan op hun zelfstandigheid, oftewel zelfregulatie.
Zelfregulerend leren is het leren waarbij men zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing voor de eigen leerprocessen in handen neemt. De leerling mag beslissen over handelingen in het leerproces, subdoelen formuleren en heeft een eigen verantwoordelijkheid in de aanpak en uitvoering, zonder van de hoofddoelen af te wijken.
Om dat te doen, zijn drie strategieën van belang:
Cognitieve leerstrategieën gaan over informatieverwerking waarbij nieuwe informatie wordt gekoppeld aan bestaande kennis. Hierbij valt te denken aan: herhalen, relateren, concretiseren, toepassen, analyseren, structureren en selecteren.
Metacognitieve leerstrategieën spelen zich af op het vlak van kennis over het eigen leren. Het gaat dan vooral om strategieën om het leren aan te pakken (oriënteren, plannen) te monitoren (proces bewaken, bijsturen) of te evalueren (diagnosticeren, toetsen, reflecteren).
Motivatie/affectieve leerstrategieën gaan over eigen motivationele en emotionele opvattingen en reacties in relatie tot het leren. Hierbij valt te denken aan: attribueren (toeschrijven van leerresultaten aan iets of iemand), motiveren, concentreren, waarderen, inspannen, omgaan met positieve en negatieve emoties en self-efficacy. Self-efficacy is het geloof in eigen kunnen. Wanneer dit geloof er is zal de motivatie groter zijn en de uiteindelijke prestatie beter zijn.
In groep 8 bieden we daarom de leerlingen onder begeleiding van een gecertificeerde kindercoach de training 'Leren leren' aan.
Digitale leeromgeving
Op de Jint is door het hele gebouw draadloos WiFi met een krachtig signaal aanwezig en we kunnen een piekbelasting goed opvangen.
Alle leerkrachten en medewerkers van de Jint maken gebruik van apparatuur van Apple (macbooks, macmini's en IPads). In de groepen 1 t/m 4 zijn een aantal IPads voor de leerlingen aanwezig. Vanaf groep 5 krijgt elke leerling een IPad op naam.
Veel communicatie met ouders en andere scholen gebeurt digitaal. Toetsen komen digitaal in het dossier van een kind terecht. Rapportage in de groepen 3 t/m 8 wordt automatisch gegenereerd.
Leerkrachten gebruiken E-learning om bij te scholen en voor de leerlingen is veel aandacht voor media-wijsheid zoals:
Apparaten en software bedienen
Toepassingen exploreren
Informatie vinden
Creëren met media
Verbinden via media
Discussiëren over media
Media doorgronden
Reflecteren op mediagebruik
Meer- en hoogbegaafdheid
We gebruiken een protocol voor signalering en diagnostisering van intelligente en (hoog)begaafde leerlingen. We screenen hierbij alle leerlingen in groep 3 t/m 8 jaarlijks in oktober.
Vervolgens kunnen we de leerlingen Levelwerk aanbieden. Hierdoor bieden we een totaalaanbod van verrijkende activiteiten op het gebied van taal/lezen en rekenen. Daarnaast biedt Levelwerk de mogelijkheid om met zelf gekozen onderwerpen aan de slag te gaan. Doel van deze werkwijze is tweeledig: aansluiten bij de motivatie van de leerling en het oefenen van metacognitieve, maar ook sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden.
Met dit leerstofaanbod leren we intelligente kinderen leren. Op het moment dat er moeilijker leerstof wordt aangeboden en het kind merkt dat er echt iets wordt gevraagd aan inspanning, ontstaat er een eerste reactie van schrik. Het kind beseft dat er gewerkt moet worden en dat er mogelijk fouten worden gemaakt, omdat ze het niet meteen snappen. Dat geeft een gevoel van onzekerheid en spanning.
Het is bij het aanbod van moeilijke leerstof juist de bedoeling dat kinderen leren de confrontatie aan te gaan met dit gevoel. Alleen op deze wijze leren ze wat het proces van ‘leren’ inhoudt.
Er is een specialist Hoogbegaafdheid die de kinderen per jaargroep apart neemt en hen begeleidt in dit proces.
Resultaten en toetsen
Naast de toetsen van methodes die de kinderen regelmatig in de groep maken, volgen we vanaf groep 3 de kinderen met ons Leerling Volg Systeem van BOOM.
De leerlingen maken twee keer per jaar (halverwege en einde schooljaar) een aantal toetsen waarvan de resultaten vergeleken kunnen worden met die van andere basisschoolleerlingen in Nederland.
De resultaten worden geanalyseerd en er wordt actie op gezet als we denken dat we beter kunnen scoren. Dat kan op groepsniveau zijn of voor een aantal kinderen uit een groep of op individueel niveau. Uiteraard bespreken we dit met ouders en leerlingen.
Uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs
In groep 7 krijgen de leerlingen een preadvies Voortgezet Onderwijs. Dit is een advies gebaseerd op de gemaakte toetsen van ons Leerling Volg Systeem (LVS) en de ervaring van de leerkracht van groep 7.
Tegen het einde van leerjaar 7 maken de leerlingen de Leerpotentietoets (https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/leerpotentietest).
Halverwege groep 8 krijgen de leerlingen hun voorlopige advies. Dit advies wordt samengesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directeur. Er wordt dan gekeken naar:
De resultaten van het LVS van groep 6 t/m 8
De Leerpotentietoets
De resultaten van de methodetoetsen door de jaren heen
De houding van de leerling bij het leren/werken
Eventuele leer- of gedragsmoeilijkheden
De visie van de ouders
De wens van de leerling
Dit advies wordt besproken met de leerling en zijn/haar ouders door de leerkracht van groep 8.
Iedere leerling van groep 8 maakt in februari de IEP toets. De uitslag van deze toets bepaalt het definitieve advies. Indien het resultaat van deze toets hoger is dan het advies, is de uitslag van de IEP eindtoets leidend.
Uiteraard zijn ouders vrij om hun kind aan te melden bij de school van hun keuze. Of de leerling wordt toegelaten, is aan de school waar de leerling wordt aangemeld.
Door de leerlingen in het voortgezet onderwijs te blijven volgen, evalueren we onze schoolkeuzeadviezen. Zo zien we dat we redelijk goed passende adviezen hebben gegeven.
Als we op dit moment (april 25) kijken naar de adviezen die we drie jaar geleden hebben gegeven, zien we dat de kinderen scoren volgens onze adviezen.
In de afbeelding hiernaast is te zien dat er nauwelijks kinderen onder ons advies scoren.